Järjestelmät
Kokonaistoimitukset
Pääkoneet / Apukoneet / Propulsiojärjestelmät (propulsiojärjestelmät)

Uuden edessä

article picture: Uuden edessä

Brittiläinen teollisuuskonserni Rolls-Royce myy merenkulun ratkaisuihin keskittyvän Commercial Marine -liiketoimintansa norjalaiselle Kongsbergille. Sopimus kattaa Suomessa Rauman ja Kokkolan tehtaat sekä Turun Ship Intelligence -kehitysyksikön.

Rolls-Royce Oy Ab:n toimitusjohtaja ja Rauman tehtaan paikallisjohtaja Olli Rantanen suhtautuu kauppasopimukseen rauhallisesti.

"Omistajavaihdos tuo aina mukanaan epätietoisuutta sekä muutoksia organisaatioon. En kuitenkaan usko, että vaikutukset suurimpaan osaan Suomessa olevaan henkilöstöön ovat kovinkaan suuria. Ennen kaikkea on positiivinen asia, että uusi omistaja on teollinen toimija, joka tuntee alamme hyvin."

Commercial Marinen velaton arvo on kauppasopimuksen mukaan 500 miljoonaa puntaa eli noin 558 miljoonaa euroa. Kauppaan kuuluvat Turussa sijaitseva etäohjattujen ja autonomisten alusten tutkimus- ja kehityskeskus, Rauman potkurilaitteiden ja ohjausjärjestelmien tuotanto ja Kokkolassa sijaitseva vesisuihkupropulsioiden valmistus.

Sopimus odottaa viranomaishyväksyntää, ja sen odotetaan toteutuvan vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen lopulla. Lopullinen kauppahinta määräytyy Commercial Marinen kassan, velkojen ja käyttöpääoman määrän mukaan kaupantekohetkellä.

Liiketoiminnan ostavalla norjalaisella Kongsbergillä on ennestään toimintaa 25 maassa, ja sillä on noin 7 000 työntekijää.

Ei sittenkään suomeen
Commercial Marinen piirissä Rolls-Roycella työskentelee tällä hetkellä 3 600 työntekijää pääosin pohjoismaissa. Suomen osalta kaupan piirissä olevissa yksiköissä työskentelee Rantasen mukaan 550 henkilöä, josta Rauman osuus on suurin eli noin 420 henkilöä.

Rolls-Royce investoi Raumalla vuonna 2016 mittavasti potkurilaitetuotantoon. Rantanen sanoo, että yritys saattaa nämä investoinnit päätökseen syksyn aikana.

"Näitä investointeja voidaan pitää positiivisena asiansa yhdessä sen kanssa, että Konsgbergillä ei ole Rauman toimintojen kanssa päällekkäistä vaan osittain täydentävää liiketoimintaa."

Commercial Marine -liiketoiminta on ollut Rolls-Roycelle tappiollista, eivätkä säästökuurit ja toimintojen uudelleenjärjestelyt ole tuottaneet tulosta.

Yritys ilmoittikin jo tammikuussa harkitsevansa merenkulkuliiketoimintojensa myymistä, ja konsernin toimitusjohtaja Warren East totesi yrityksen tiedotteessa, että yhtiö keskittyy kolmeen liiketoimintayksikköönsä. Näitä ovat siviiliilmailun ratkaisuihin keskittyvä Civil Aerospace -yksikkö, puolustussektorin ratkaisuita tarjoava Defence -yksikkö sekä voimajärjestelmiä kehittävä ja valmistava Power Systems -yksikkö.

Myyntiaikeiden tultua ilmi Wärtsilä ilmaisi kiinnostuksensa myynnissä olevia toimintoja kohtaan. Wärtsilän ja Rolls- Roycen merenkulkuliiketoimintoja oltiin yhdistämässä jo reilu pari vuotta sitten, kun Rolls-Royce tarjoutui ostamaan Wärtsilän toimintoja.

Nyt Rolls-Royce on myymässä merenkulkuun liittyvää liiketoimintaansa norjalaiselle teollisuuskonsernille.

Olisiko ollut parempi, jos Commercial Marine -liiketoiminta olisi myyty suomalaiselle omistajalle Kongsbergin sijaan?

"Olemme olleet jo pitkän aikaa suuren brittiläisen teollisuuskonsernin omistuksessa. Suurin osa Rolls-Royce Commercial Marinen toiminnoista on tähänkin asti ollut Norjassa, joten työnteossa ja yhteistyössä norjalaisten kanssa ei ole meille mitään uutta", Rantanen vastaa.

"Lisäksi heillä on erittäin hyvä tuntemus globaalista meriteollisuudesta."

Rauhallisesti eteenpäin
Kongsberg myy ratkaisuita meriteollisuuden lisäksi öljy-, kaasu-, puolustus-, ilmailu- ja avaruussektorille.

Olli Rantanen toteaa, että Kongsberg ostaa liiketoiminnan Rolls-Roycelta sellaisena kuin se nykyisellään on.

"Kuten kuka tahansa omistaja, se haluaa harjoittaa menestyksekästä ja voitollista liiketoimintaa. Investoinnit Raumalle ja Kokkolan vesijettituotantoon sekä autonomisten ja etäohjattujen laivojen tutkimus ja kehitys Turussa antavat hyvän pohjan tulevaisuuteen."

Kaikenlaiset muutokset yrityksen toiminnassa voivat aiheuttaa epävarmuutta tulevaisuuden suhteen työntekijöiden keskuudessa. Rantasen mukaan tällaisesta ei ole ollut merkkejä Suomessa sijaitsevissa yksiköissä.

"Olemme parhaamme mukaan pitäneet henkilöstöä jatkuvasti informoituna tilanteesta. Minusta he suhtautuvat omistajanvaihdokseen pääosin rauhallisesti ja optimistisesti", hän toteaa.

"Fokuksemme on nyt nykyisessä liiketoiminnassamme Rolls-Roycessa, ja odotamme mielenkiinnolla tutustumista uuteen omistajaan, kun sen aika tulee."

Kauppa ei merkitse Rolls-Roycelle täydellistä vetäytymistä meriteollisuuden piiristä, vaan sen Power Systems -jaosto jatkaa MTU-moottoreiden toimittamista muun muassa kauppalaivoille ja jahdeille.

Lisäksi Rolls-Royce pitää jatkossakin hallussaan Bergenissä, Norjassa sijaitsevan Bergen Engines -moottorinvalmistusyksikkönsä, joka toimittaa tuotteita Kongsbergille, joten yhtiöiden välillä tapahtuu yhteistyötä myös Commercial Marine -liiketoiminnan myymisen jälkeen.

Teksti: Jarkko Böhm
Kuvat: Rolls-Royce PLC

What did you think about the article?

READ THE LATEST MAGAZINE
Seatec International Maritime
Annual Review 2024

tuulivoimakatsaus



Follow Seatec
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B medias:
nordicum »     enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »