Laivatekniikka / Elektroniikka

Hydrauliikka ja konesähkö ovat Averfin Oy:n erikoisosaamista

article picture: Hydrauliikka ja konesähkö ovat Averfin Oy:n erikoisosaamista

20 vuotta sitten maansiirtokoneiden huoltamisesta alkunsa saanut Averfin Oy on nykyisin kansainvälinen kumppani laivateollisuudelle. Yritys suunnittelee ja asentaa koneisiin niin hydrauliikka-, konesähkö- kuin ohjausjärjestelmätkin.

Vuodesta 1998 toiminut Averfin Oy on aloittanut toimintansa maansiirtokoneiden huoltajana. Suuntaus meriteollisuuteen alkoi kuitenkin jo vuosia sitten yhteistyöstä WasaDredningin kanssa. Averfin oli apuna Hitachi-kaivinkoneiden kunnossapidossa lautalla.

"Koska lautta työskenteli merellä, meidät vietiin sinne aamulla ja haettiin pois illalla. Välillä meille jäi ylimääräistä aikaa ja huolsimme samalla myös lauttaa", Averfin Oy:n toimitusjohtaja Jaana Hyttinen muistelee yhteistyön alkuaikoja.

Pikku hiljaa tarve siirtyi enemmän uusien järjestelmien suunnitteluun ja rakentamiseen.

"Viimeisen viiden vuoden aikana olemme painottuneet yhä enemmän meriteollisuuteen. Esimerkiksi viime vuonna valmistui kaksi uutta palkoproomua, joiden hydrauliikka ja hydrauliikan ohjausjärjestelmät ovat kokonaan meidän suunnittelemiamme ja rakentamiamme", Hyttinen kertoo.

Ydinliiketoiminta hydrauliikassa ja konesähkössä
Averfinin liiketoiminnan ydin on hydrauliikan ja konesähkön suunnittelussa ja asennuksessa. Vuosien aikana Averfin on toimittanut yli tuhat hydrauliikkasovellusta.

"Lisäksi rakennamme ohjausjärjestelmiä ja mittauslaitteita niin vanhoihin laitteisiin kuin täysin uusiinkin keksintöihin. Suunnittelemme myös täysin yksittäisiä laitteita ja pieniä valmistuseriä sekä räätälöityjä tuotteita valmiiden hydrauliikkajärjestelmien ohella", Jaana Hyttinen luettelee.

Ala kehittyy koko ajan ja nykyisin hydrauliikan ohjausjärjestelmissä käytetään paljon radio-ohjausta. Hyttinen uskoo, että radio- ohjaus lisääntyy tulevaisuudessa ja yrityksellä on jo olemassa tähän valmiudet.

"Modifioimme ja rakensimme jo pari purkurobottia sellaisille työmaille, johon ei ihmistä voida lähettää. Näitä Bobcateja voidaan ohjata kameran välityksellä, jolloin näköyhteyttä ei edes välttämättä tarvita. Kantama on kuitenkin lyhyt, eli kovin kaukana ohjaaja ei voi koneesta olla. Täysin miehittämättömiin laivoihin ei vielä olla päästy, mutta periaatteessa tekniikka on tähänkin olemassa ja tämä on tulevaisuutta."

20-vuotias yritys keskittyy kehittymään
Vuonna 1998 perustettu Averfin Oy juhlii tänä vuonna 20-vuotisjuhlaa. Toimitusjohtaja Jaana Hyttinen on mielissään siitä innostuksesta, jolla yritystä tällä hetkellä kehitetään.

"Laivateollisuuteen lähteminen on ollut meille ihan uutta, mutta uusi aluevaltaus on myös tuonut itselle lisää motivaatiota kehittää yrityksen toimintoja. Meriteollisuuden näkymät ovat valoisat, joten tulevaisuudessa työskentelemme siellä vieläkin enemmän. Tämä on vienyt meidät mukanaan ja kaikilla on kova palo tehdä ja kehittää koko ajan", hän kertoo innostuneena.

Laivateollisuuden lisäksi Averfin on kehittänyt konsultointipalveluita ja kuntotarkastuksia. Yritys tarkistaa työkoneita niin kotimaassa kuin ulkomailla.

"Voimme tarkastaa asiakkaan harkitseman koneen jo ostovaiheessa. Kokeneiden tarkastajiemme erityisalaa ovat hydrauliikkakomponenttien sekä kulutusosien kunnon tarkastus. Meillä on käytössämme liikuteltava ja taltiointia tekevä paine-, virtausja lämpötilamittauslaitteisto. Koneiden ja laitteiden tarkastaminen säästää asiakkaan virheostoilta", toimitusjohtaja Jaana Hyttinen selittää.

Averfin Oy
Perustettu: 1998
Toimipaikka: Pori
Toimiala: Hydrauliikan, konesähkön ja ohjausjärjestelmien suunnittelu ja rakentaminen
Työllistää: 4 vakituista työntekijää ja asentajia tarvittaessa
Liikevaihto vuonna 2017: 1,1 milj. €

Lisätietoja: www.averfin.com

Teksti: Katri Mäenpää

What did you think about the article?

READ THE LATEST MAGAZINE
Seatec International Maritime
Annual Review 2024

tuulivoimakatsaus



Follow Seatec
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B medias:
nordicum »     enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »