Laivavarusteet, Sisustustarvikkeet

Asiantuntijaosaamista monimutkaisten lasirakenteiden suunnitteluun

article picture: Asiantuntijaosaamista monimutkaisten lasirakenteiden suunnitteluun

Vuonna 2007 perustettu suomalainen insinööritoimisto Alvars Oy tarjoaa innovatiivisia suunnittelu- ja tuotekehityspalveluita laivanrakentajille ja muille meriteollisuuden toimijoille. Yrityksen keskeisintä osaamisalaa ovat vaativien lasi- ja teräsrakenteiden suunnittelu sekä erilaiset meritekniset ratkaisut, kuten projektikuljetusten nosto- ja kiinnityssuunnitelmat.

Alvars Oy:n suunnitteluosaamista on hiljattain nähty muun muassa "Mein Schiff 1" -laivassa, jonka nk. Timantti-rakennetta yritys oli suunnittelemassa. Risteilyalus toimitettiin TUI Cruises -varustamolle Meyerin Turun telakalta huhtikuussa 2018.

Timantti on risteilyaluksen potkurien yläpuolella sijaitseva suurikokoinen lasi- ja teräsrakenne, leveydeltään 50 metriä ja korkeudeltaan kaksi kansiväliä. Uniikki lasirakenne on esimerkki siitä, miten arkkitehtisuunnitelmat ja suunnittelijoiden erityisosaaminen yhdistyvät visuaalisesti vaikuttavaksi kokonaisuudeksi. Vastaavan kokoluokan timanttirakennetta ei ole ennen risteilylaivoilla nähty.

"Olemme suunnitelleet useita lasirakenteita erilaisiin risteilyaluksiin. Timantti on erinomainen esimerkki osaamisestamme lasin ja teräksen yhdistämisessä", kertoo Henri Hyvönen, Alvars Oy:n projekti-insinööri.

Timantti oli suuren kokonsa ja monimutkaisen muotonsa vuoksi haastava kohde suunniteltavaksi. Teräsprofiilien asemointi vaati huolellista suunnittelua, sillä lasit tarvitsevat tasaisen asennuspinnan ja profiilien sisäpuoliset liitokset ovat matkustajien näkyvillä. Rakenteen tuli olla toimiva, kestävä ja myös näyttää hyvältä risteilymatkustajan näkökulmasta katsottuna.

"Rakenteen perussuunnittelun toteutti Meyer Turku. Meidän vastuullamme oli työpiirustukset, rakenteen integroiminen laivan runkoon sekä osakokonaisuuksien kuten joustavan liitoksen, lasien ja teräsrakenteen sovittaminen keskenään. Asennusta varten rakenne jaettiin kolmeen erilliseen moduuliin ja kullekin moduulille tehtiin nostosuunnitelma", Hyvönen toteaa.

Suunnittelun helpottamiseksi luotiin parametrinen 3D-malli.

"3D-malli oli oleellinen tekijä suunnittelutyön joustavuuden takaamisessa. Sen avulla mahdollistettiin muutosten tekemisen vaivattomuus projektin eri vaiheissa. Timantti-rakenteen suunnittelu kesti noin kuusi kuukautta", Hyvönen toteaa.

Alvars Oy osallistui myös telakan, konepajan ja lasirakenteen toimittajan välisen yhteistyön koordinointiin. Yhteistyö eri toimijoiden välillä oli sujuvaa läpi koko projektin.

"Yhteistyön tuloksena aikaansaatiin ainutlaatuinen lopputulos. Timantti on uniikki ja näyttävä kokonaisuus, joka varmasti kiinnittää risteilyasiakkaan huomion. Se on todellinen kiintopiste Mein Schiff 1 -laivan ilmeessä ja meillä oli kunnia olla osa tätä projektia", Hyvönen toteaa lopuksi.

Lisätietoja: www.alvars.fi

What did you think about the article?

READ THE LATEST MAGAZINE
Seatec International Maritime
Annual Review 2024

tuulivoimakatsaus



Follow Seatec
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B medias:
nordicum »     enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »